torsdag 30 december 2010

Visste du att den norska fisken du köper är packad i Thailand eller kina?

Så här sa Inger Larsson på Findus när Ekot frågade dem:
(Findus är en av de leverantörer som skickar sin fisk med båt till andra sidan jordklotet.)
– Mentalt förstår jag att det är väldigt svårt att ta in, men transporten går med stora containerfartyg och vi har fått gjort beräkningar på miljöeffekten och det visar sig att tack vare det högre utbytet så kompenseras den längre transporten så att det blir miljöneutralt, säger Inger Larsson som är fiskeansvarig på Findus Sverige.


Hela inslaget här:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=2389205

Jag blir så arg, så så arg när jag får höra sådant!
Allt handlar i mina ögon om att kapa kostnader!

Finns bara ett sätt att få slut på sådana dumheter
Köp inte fisk eller andra produkter som har orimliga färdvägar

Inte lätt att hitta på förpackningen, men leta noga, fråga

Jag skrev till pressansvariga på Findus
gör det du med!
anna.roslund@se.findus.com
är adressen

1 kommentar: